Kütüphane Rehberliği / Bilgi Okuryazarlığı - 1

1. Sınıflar İçin

*** "FORM KODU" üzerine tıklayarak formları bilgisayarınıza indirebilirsiniz. Formlar pdf formatında hazırlanmıştır.

FORM ADI

HEDEFLER

KAZANIM

UYGULAMA

MALZEME

SÜRE

DÜZEY

FORM KODU

Kitap Ayracı

  • Kitap ayracının özelliklerini tanıma,
  • Kitap ayracını kullanacağı yerleri tanımlama
  • Kitap ayracını kullanma becerilerini geliştirme

Kitap ayracını kullanır

Bir malzemenin farklı kullanım alanlarını olabileceğini farkeder

(Örn. Cetvel olarak kullanılabilir)

Kitap ayracının kullanım alanlarını sorgulanır.

Her bir öğrenciye formları dağıtılır.

Kendi kitap ayraçlarını tasarımlamasını istenir

Çalışmasını bitiren öğrenci kitap ayracını  kesip kartona yapıştırmaları belirtilir.

Karton

Makas

Boya kalemi

Yapıştırıcı

1 ders saati

1. Sınıflar

Form - 1

Okuma Kitapları

  • Kitap türlerini tanıma
  • Okuma kitaplarını çeşitlerini öğrenme
  • Kitap kapağı özelliklerini tanıma

 

Kütüphanede bulunan kitap türlerini tanır

Okuma kitapları çeşitlerini öğrenir

 

 

Kütüphanedeki kitap türleri tanıtılır

Okuma kitabı çeşitleri tanıtılır.

Öğrenci seviyesine uygun okuma kitapları dağıtılır

Öğrenciler okuma kitaplarını inceler

İncelenen kitabın kapağı tasarımlanır

Boya kalemi

Okuma kitabı

 

 

 

1 ders saati

 

1. Sınıflar

 

Form - 2

Resimli Kitaplar

  • Resimli kitapların özelliklerini tanıma
  • Kitapları kullanırken dikkat edilecek noktaları öğrenme
  • Bir hikayeyi bütün olarak inceleyebilme

Resimli kitapları tanır

Bir hikayeyi bütün olarak algılar

Kitapları kullanırken dikkat edeceği noktaları öğrenir

 

Resimli kitaplar tanıtılır

Öğrenci seviyesine uygun resimli kitaplar dağıtılır

Öğrenciler resimli kitapları inceler

Öğrenci incelediği resimli kitabın en hoşuna giden bölümünü resimler

Boya kalemi

Hikaye kitabı

 

 

1 ders saati

 

1. Sınıflar

Form - 3

Kitap Kapağı

  • Kitap kapağı özelliklerini tanıma
  • Farklı kitap kapaklarını tanıma
  • Kendi kitabını seçme alışkanlığını kazanma
  • Kütüphanede bulunan okuma kitaplarının yerini öğrenme

 

 

Yazar, kitap adı kavramını farkeder

Kitap kapağı özelliklerini öğrenir

Kendi kitabını seçme alışkanlığı kazanır

Kütüphane yerleştirme sistemini farkeder

 

 

Kitap kapağı özellikleri tanıtılır

Yazar ve kitap adı kavramları üzerinde durulur

Kütüphanede bulunan bölümler tanıtılır

Öğrenciler kitap seçiminde serbest bırakılır

Öğrenciler kitabı inceler

Her öğrenci incelediği kitabın kapağını tasarımlar

Boya kalemi

Okuma kitabı

1 ders saati

1. Sınıflar

Form - 4

Yazar

  • Yazar kavramını öğrenme
  • Kütüphane kurallarını kavrama
  • Sessiz olarak dinleme alışkanlığı kazanma

Kitap yazarının önemini kavrar

Kütüphane kurallarını öğrenir

Kütüphane kurallarını uygulamaya başlar

Dinleme alışkanlığı kazanır

Yazar kimdir? Ne iş yapar? Sorgulaması ile öğrencilerden cevaplar alınır.

Gelen cevaplardan ortak düşünceler vurgulanır.

Form üzerine yerleştireceğiniz resime uygun hikaye kitabı okunur.

Öğrencilerin resmi boyayarak renklendirilmesi istenir.

Boya kalemi

Okuma kitabı

1 ders saati

1. Sınıflar

Form - 5

Ressam

  • Ressam kavramını öğrenme
  • Kütüphane kurallarını kavrama
  • Sessiz olarak dinleme alışkanlığı kazanma

Kitapları resimleyenin önemini kavrar

Kütüphane kurallarını öğrenir

Kütüphane kurallarını uygulamaya başlar

Dinleme alışkanlığı kazanır

Ressam kimdir? Ne iş yapar? Sorgulaması ile öğrencilerden cevaplar alınır.

Gelen cevaplardan ortak düşünceler vurgulanır.

Her öğrenci incelediği kitabın kapağını yeniden tasarımlar

 

Boya kalemi

Okuma kitabı

1 ders saati

1. Sınıflar

Form - 6

Kitap Adı

  • Kitap adını öğrenme
  • Kütüphane kurallarını kavrama
  • Tahminde bulunma

Kitap adını öğrenir

Kütüphane kurallarını öğrenir

Kütüphane kurallarını uygulamaya başlar

Tahminde bulunur

Farklı karakter ve büyüklükteki kitap adları olan kitaplar öğrencilere gösterilir.

Kitap adının neden önemli olduğu sorgulanır.

Kitap adını bize kitap hakkında hangi ipuçlarını verir ve öğrencilere tahmin ettirilir

Bir hikaye veya masalın resmi forma uygulanır

Öğrencilerden resme göre kitap adını kendisinin vermesi istenir ve boyanır

Boya kalemi

Okuma kitabı

1 ders saati

1. Sınıflar

Form - 7

Karakterler

  • Karakter kavramını öğrenme
  • Tahminde bulunma

Bir hikaye veya masalda geçen karakterleri öğrenir

Tahminde bulunur

Bir hikaye veya masalın resmi forma uygulanır

Karakterlerin neden önemli olduğu sorgulanır.

Öğrencilerden resme göre kitap adını kendisinin vermesi istenir

Resiimdeki karakterleri isimlendirmesi istenir

Boya kalemi

Okuma kitabı

1 ders saati

1. Sınıflar

Form - 8

Resimli Kitaplar

  • Resimli kitapların özelliklerini tanıma
  • Bir hikayeyi bütün olarak inceleyebilme
  • Aklında kalanlarla önemli gördüğü noktayı vurgulama

Resimli kitapları tanır

Bir hikayeyi bütün olarak algılar

Aklında kalan bir bölümü tanımlar

Dinleme alışkanlığı kazanır

Resimli kitaplar tanıtılır

Öğrenci seviyesine uygun bir resimli kitap öğrencilere okunur/ anlatılır

Öğrenciler dinler ve okuma sonunda soru cevapla pekiştirilir

Öğrenci dinlediği resimli kitabın en hoşuna giden bölümünü resimler

Boya kalemi

Hikaye kitabı

1 ders saati

1. Sınıflar

Form - 9

Yer Etiketleri

  • Yer etiketini öğrenme
  • Yer etiketlerinin üzerinde işaretleri öğrenme
  • Kullanım amacını kavrama
  • Okuma kitaplarının yerleştirilmesini öğrenme

Yer etiketini öğrenir

Her konuda farklı renk olduğunu öğrenir

Yer etiketi üzerindeki işaretleri farkeder

Okuma kitapları bölümünü öğrenir

Kitaplar üzerindeki yer etiketi tanıtılır

Neden yer etiketleri kullanıldığı sorgulanır.

Yer etiketi üzerindeki işaretler açıklanır ve renk sistemi anlatılır

Öğrenciler okuma kitaplarını inceleler, yer etiketlerinde farklılıkları anlamaları sağlanır

Form üzerindeki resim, etiket kitap sırtı boyanır.

Boya kalemi

Hikaye kitabı

1 ders saati

1. Sınıflar

Form - 10

Rafları Keşfetme

  • Bağımsız kitap seçme
  • Kitap adı ve yazar adını yazma
  • Yaratıcılıklarını kullanma

Okuma kitapları bölümünü öğrenir

Kitap adı ve yazar adını tanımlar

Seçtiği kitabı inceler ve içeriğini kavrar

Kitap kapağını yeniden tasarımlar

Okuma kitapları bölümünden bağımsız kitap seçer

Kitap adı ve yazar adını forma yazar

Seçtiği kitabı okuması veya incelemesi istenir

Kitap kapağını yeniden tasarımlaması istenir

Boya kalemi

Hikaye kitabı

1 ders saati

1. Sınıflar

Form - 11

Kitap - Kitapdışı

  • Kütüphanede bulunan farklı bilgi kaynakları türünü öğrenme

Kitap tanımını öğrenir

Kütüphanede bulunan kitapdışı kaynaklarının çeşitlerini öğrenir

Form üzerine kitap ve kitapdışı resimleri yerleştirilir

Kitap kelimesinin anlamı açıklanır

Kitabın özellikleri vurgulanır

Bilgi taşıyıcı diğer kaynak türleri sorgulanır

Form üzerindeki resim

Boya kalemi

1 ders saati

1. Sınıflar

Form - 12

Görsel Hikayeler

 

  • Görsel hikaye dinleme
  • Dinleme alışkanlığı kazanma
  • Aklında kalanlarla önemli gördüğü noktayı vurgulama

Dinleme alışkanlığı kazanır

Aklında kalan bir bölümü tanımlar

 

Bir hikaye filmi öğrencilere izlettirilir

Öğrenciler izler ve izleme sonunda soru cevapla pekiştirilir

Öğrenci izlediği filmin en hoşuna giden bölümünü resimler

Boya kalemi

2 ders saati

1. Sınıflar

Form - 13

Hikaye Dinleme

  • Dinleme alışkanlığı kazanma
  • Bir bütünün parçalarını farkedebilme

Dinleme alışkanlığı kazanır

Dinlediği hikaye/masalın özelliklerini kavrar

Kavradıklarını yansıtır

Bir hikaye/masal öğrencilere okunur

Öğrenciler dinler ve okuma sonunda soru cevapla pekiştirilir

Her bir bölümü ayrı ayrı özellikerine göre resimlemesi istenir.

Boya kalemi

1 ders saati

1. Sınıflar

Form - 14

Haritalar

  • Farklı bilgi kaynaklarını farketme
  • Haritaları inceleme
  • Bir bütünün parçalarını farkedebilme

Bilgi kaynakları çeşidini öğrenir

Öğrencilere harita ve atlaslar dağıtılır

Öğrenciler kaynakları inceler

Kendi haritasını oluşturur.

Boya kalemi

Harita

Atlas

1 ders saati

1. Sınıflar

Form - 15

Posterler

  • Farklı bilgi kaynaklarını farketme
  • Posterleri inceleme
  • Bir bütünün parçalarını farkedebilme

Bilgi kaynakları çeşidini öğrenir

Öğrencilere posterler dağıtılır

Öğrenciler kaynakları inceler

Kendi posterini oluşturur.

Boya kalemi

Poster

 

1 ders saati

1. Sınıflar

Form - 16

Resimler

  • Farklı bilgi kaynaklarını farketme
  • Resimleri inceleme
  • Bir parçadan bütünü oluşturabilme

Bilgi kaynakları çeşidini öğrenir

Yazma alışkanlığı kazanır

Kendi hikayesini yazar

Öğrencilere bir resim gösterilir

Resim hakkında açıklayıcı bilgi verilir

Kendi hikayelerini yazmaları istenir.

Boya kalemi

Resim

1 ders saati

1. Sınıflar

Form - 17

Resimler

  • Farklı bilgi kaynaklarını farketme
  • Resimleri inceleme
  • Duygu ve düşüncelerini aktarabilme
  • Bir parçadan bütünü oluşturabilme

Bilgi kaynakları çeşidini öğrenir

Yazma alışkanlığı kazanır

Kendi hikayesini yazar

 

Öğrencilere bir resim gösterilir

Öğrenci resmi inceler

Kendi hikayelerini yazmaları istenir.

 

Boya kalemi

Resim

1 ders saati

1. Sınıflar

Form - 18

Kapak

  • Kapak üzerindeki bilgileri tanıma
  • Duygu ve düşüncelerini aktarabilme
  • Yazılı anlatım becerisi kazanma

Kapak üzerindeki bilgileri öğrenir

Duygu ve düşüncelerini basit cümlelerle aktarır

Yazdığı hikayenin kapağını tasarımlar

Öğrenciler yazdığıkları hikayeyi hatırlarlar veya okurlar

Yazdığı hikayenin kapağını tasarımlaması istenir

 

Boya kalemi

1 ders saati

1. Sınıflar

Form - 19

Araştırma Kitapları

  • Kütüphanede bulunan farklı bilgi kaynakları türünü öğrenme
  • Araştırma kitaplarının yerini öğrenme
  • Araştırma kitaplarının kullanım alanlarını öğrenme

Bilgi kaynakları çeşidini öğrenir

Kütüphanedeki bölümleri öğrenir

Araştırma kitaplarını tanır

 

Araştırma kitaplarını tanımlanır ve sorgulama ile özellikleri bulunur

Araştırma kitapları bölümünü incelerler

Bir araştırma kitabı seçtirilir

Kitap kapağını tasarımlaması istenir

Boya kalemi

Araştırma kitapları

1 ders saati

1. Sınıflar

Form - 20

Kitap Adı

  • Araştırma kitaplarının yerini öğrenme
  • Araştırma kitaplarının kullanım alanlarını öğrenme
  • Kitap adını öğrenme

 

Bilgi kaynakları çeşidini öğrenir

Kütüphanedeki bölümleri öğrenir

Araştırma kitaplarını tanır

Kitap adını öğrenir

Öğrenciler araştırma kitapları bölümünü incelerr

Formlar dağıtılır

Kitap adının boyanması istenir

Kitap adına uygun resim yaptırılır

Boya kalemi

Araştırma kitapları

1 ders saati

1. Sınıflar

Form - 21

Yer Etiketleri

  • Konu numarasını öğrenme
  • Yer etiketlerinin üzerinde işaretleri öğrenme
  • Araştırma kitaplarını tanıma, bulma

Her kitabın konusunu olduğunu öğrenir

Yer etiketlerinin özelliklerini tanır

Yer etiketlerini tanımlar

Sınıflandırmayı kavrar

Yer etiketleri işlevi ve tanıtımı yapılır

Konu/Yer numarası özellikleri vurgulanır

Öğrenciler araştırma kitapları bölümünü inceler

Öğrenciler iki kitap seçer

Seçilen kitapların yer etiketleri forma yazılır, form renklendirilir

Boya kalemi

Araştırma kitapları

1 ders saati

1. Sınıflar

Form - 22

Şiir Kitapları

  • Şiir kitaplarını tanıma
  • Dinleme alışkanlığı kazanma

 

Şiir kitaplarını tanır

Dinleme alışkanlığı kazanır

Tahminde bulunur

 

Şiir kitapları tanıtılır

Öğrencilere şiir okunur

Şiir konusunda sorgulama yapılır

Öğrenci dinlediği şiiri resimler

Boya kalemi

Şiir Kitapları

1 ders saati

1. Sınıflar

Form - 23

Şiir Kitapları

  • Şiir kitaplarını tanıma
  • Dinleme alışkanlığı kazanma

Şiir kitaplarını tanır

Dinleme alışkanlığı kazanır

Tahminde bulunur 

Şiir kitapları tanıtılır

Öğrencilere şiir okunur

Şiir konusunda sorgulama yapılır

Öğrenci dinlediği şiirindeki öğeleri resimler

Boya kalemi

Şiir Kitapları

1 ders saati

1. Sınıflar

Form - 24

Masal Kitapları

  • Masal kitaplarını tanıma
  • Dinleme alışkanlığı kazanma

Masal kitaplarını tanır

Dinleme alışkanlığı kazanır

Tahminde bulunur

Masal kitapları tanıtılır

Öğrencilere masal okunur

Masal konusunda sorgulama yapılır

Öğrenci dinlediği masaslın resmini yapar

Boya kalemi

Masal Kitapları

1 ders saati

1. Sınıflar

Form - 25

Masal Kitapları

  • Masal kitaplarını tanıma
  • Dinleme alışkanlığı kazanma
  • Tahminde bulunma

Masal kitaplarını tanır

Dinleme alışkanlığı kazanır

Yarım kalan çalışmanın sonucunu tahmin eder

Öğrencilere bir masal kitabı yarısına kadar okunur

Sonucun tahmin edilmesi istenir

Basit cümlelerle sonuç yazdırılır

Kalem

Masal Kitapları

1 ders saati

1. Sınıflar

Form - 26

Rafları Keşfetme

  • Bağımsız kitap seçme
  • Kitap adı ve yazar adını yazma
  • Yaratıcılıklarını kullanma

Araştırma kitapları bölümünü öğrenir

Kitap adı ve yazar adını tanımlar

Seçtiği kitabı inceler ve içeriğini kavrar

Kitap kapağını yeniden tasarımlar

Araştırma kitapları bölümünden bağımsız kitap seçer

Kitap adı ve yazar adını forma yazar

Seçtiği kitabı okuması veya incelemesi istenir

Kitap kapağını yeniden tasarımlaması istenir

Boya kalemi

Araştırma kitabı

1 ders saati

1. Sınıflar

Form - 27