Koleksiyon İlke ve Standartları

Madde 1 - Her okul kütüphanesinde mutlaka yazılı bir derme yönetim politikası olmalıdır.

Madde 2 - Bu derme yönetim politikası; MEB Okul Kütüphaneleri Yönetmeliği gereğince belirlenmiş, okul kütüphanesi personeli, yöneticiler ve öğretmenlerden oluşan bir komisyonla birlikte müfredat, özel ihtiyaçlar, okul çevresinin ilgi alanlarını kapsayacak şekilde hazırlanmalı ve okulun yakın çevresinin çeşitliliğini yansıtılmalıdır. Derme seçimi/geliştirilmesi okul kütüphanesinin önderliğinde ve paydaşlardan (öğrenci, öğretmen, ebeveyn vb.) gelen istekler doğrultusunda yapılmalıdır.

Madde 3 - Okul kütüphanesinde bulunması gereken temel bilgi kaynakları şunlar olmalıdır:

  • Ansiklopediler, sözlükler, yıllıklar, el kitapları, rehberler, biyografik kaynaklar,atlaslar, dizinler, bibliyografyalar ve benzerlerini içeren danışma kaynakları;
  • Okulun eğitim ve öğretim programını destekleyen, öğrencilerin araştırma yapmalarına olanak sağlayan bilimsel kitaplar ve ders kitapları;
  • Klasikler ve günümüz edebi eserleri;
  • Süreli yayınlar ve gazeteler;
  • Kitap dışı belgeler film şeritleri, slaytlar, filmler, teyp bantları, plaklar, grafik materyaller (reprodüksiyonlar, resimler, fotoğraflar, grafikler vb.), şema ve planları;
  • Değişik CD, VCD ve CD-ROM'lar;
  • Kütüphanenin belirlenen bölümünde eğitici oyun malzemeleri ve bilgisayar oyunları;
  • Elektronik kaynaklar (Veritabanları, Internet kaynakları vb.);
  • E-kitaplar

Madde 4 - Kaynak çeşitliliğinin bilgi okuryazarlığı becerilerinin kazanılmasında önemli rolü bulunmaktadır. Bu nedenle kaynak çeşitliliği sağlanmalıdır.

Madde 5 - Bir okul kütüphanesinde dermenin niteliği kadar niceliği de önemlidir.

Madde 6 - Kitap, dergi, görsel işitsel materyallere ait sayısal standartlar - Koleksiyon dağılımı

ÖĞRENCİ SAYISI

MİNİMUM

YETERLİ

STANDART

300’den az

5000

7000

9000

300-600

7500

10.000

12.000

601-1000

12.000

16.000

20.000

1001 +

15.000 ya da öğrenci

başına 10 materyal

Öğrenci başına 10-15

materyal

Öğrenci başına 15-20

materyal

Madde 7 - Kitap, dergi, görsel işitsel vb. materyallere ait sayısal standartlar

Sınıf Düzeyi ve Öğrenci Sayıları

Minimum

Yeterli

Standart

İlkokul

Öğrenci Sayısı 300’den az

8 Dergi

5 Gazete

12 Dergi

7 Gazete

16+ Dergi

10+ Gazete

İlkokul

Öğrenci Sayısı

300 - 600

10 Dergi

5 Gazete

14 Dergi

7 Gazete

18+ Dergi

10+ Gazete

İlkokul

Öğrenci Sayısı 600+

12 Dergi

5 Gazete

16 Dergi

7 Gazete

20+ Dergi

10+ Gazete

Ortaokul

16 Dergi

5 Gazete

24 Dergi

7 Gazete

32+ Dergi

10+ Gazete

Lise

25 Dergi

5 Gazete

35 Dergi

7 Gazete

45+ Dergi

10+ Gazete

Madde 8 – Kütüphaneye materyal seçimi ile ilgili olarak konusunda yetkin, yansız, amacı belirgin, amacıyla kapsamı bütünleşmiş, konuyu işlemesi hitap ettiği gruba uygun, ilgili konuları işleyen, güncel, ilginç, estetik değerlere sahip, fiziksel özellikleri beklentileri karşılayan, kütüphane dermesi ile bütünleşebilecek, maliyeti bütçeye uygun görülen bilgi kaynaklarının sağlanması yönünde davranılmalıdır.

Madde  9 - Öğrenci başına düşen, farklı başlıklardan oluşan, kitap ve e-kitap adedi 15 ile 20 kitap arasındadır ve her yıl dermenin %10  ile  %20 oranında ayıklanmalı ve güncellenmelidir.

Madde 10 - Ayıklama çerçevesinde;

  • Aşırı kullanımdan dolayı yıpranan,
  • Bilimsel değeri kalmayan, ve güncelliğini kaybeden,
  • Kurumun düzeyine uygun olmayan,
  • Uygunluk kararları kaldırılan,
  • Dergiler için iki yıllık süreyi tamamlayan (kütüphane politikasına göre süre değişebilir), yayınlar dermeden çıkarılmalıdır.

GENEL ÖNERİLER

         Çağdaş eğitimin vazgeçilmez kurumu olan okul kütüphanesinin dermesi yaşam boyu öğrenme sürecinin başlangıcı, eğitim müfredatının destekleyicisi olmalıdır.

          Derme standartlarının en önemli boyutlarından birisi dermenin güncelliğinin sürekli sağlanması konusudur. Kullanıcı kitlesi öğrenciler ve öğretmenler olduğu için güncel yayınların izlenmesi ve bu yayınların dermeye katılması, öğrencilere kütüphane kullanma alışkanlığı kazandırmaya da yardımcı olacaktır. Eğitimi destekleyen bir birim olan okul kütüphanesi öğretmenlerin gelişimine katkı sağlayacak yayınları da izlemeli ve kütüphane dermesine kazandırmalıdır.

Not: Standartlar hazırlanırken TED Ankara Koleji Kütüphanesi standartları/çalışması temel alınmıştır.